Samuel Steinmann

Sorter etter
Brevene fra Blomman

Brevene fra Blomman

7.2
Dokumentar
2021

Under krigen levde Blomman i skjul i Oslo. Utreise var forbudt for jøder, men hun holdt motet oppe ved å skrive brev med datteren Ingrid i Sverige.

Trikken til Auschwitz

Trikken til Auschwitz

8.2
Dokumentar
2013

Samuel ("Sammy") Steinmann var inntil 1. mai 2015 den eneste gjenlevende av de norske jødene som ble deportert til Auschwitz under 2. verdenskrig. For 70 år siden ble han arrestert som 19-årig gymnasiast fra Nordstrand skole mens han satt og gjorde lekser hos en kamerat. De som anholdt ham var to politimenn i sivil, og etter å ha tatt klokken og småpengene reiste de sammen med trikken ned til gardekasernen ved Kirkeveien, hvor alle jødiske menn over 15 år ble samlet. I en måned opplevde han KZ-livet på norsk i den nyopprettede konsentrasjonsleiren Berg utenfor Tønsberg, som ble drevet av NS-hirden. Imens laget Quislingregjeringen lover og forordninger som gjorde det mulig å konfiskere all jødisk eiendom, og siden å arrestere og utvise alle av jødisk opprinnelse, uansett alder og kjønn. I ettertid vet man at arrestasjonene og deportasjonsplanen kom svært overraskende på Eichmann-administrasjonen i Berlin, som likevel "ville gjøre sitt beste". 26. november 1942 ble Sammy og 531 andre jøder fraktet til Utstikker 1 på Vippetangen og jaget ombord på fangeskipet D/S Donau. Ved avreise ble de fratatt sitt norske statsborgerskap, og Quislingregjeringen måtte love ikke under noen omstendigheter å be om å få noen av dem tilbake. 1. desember ble 346 kvinner, barn og menn over 45 år sendt rett inn i gasskammeret i Auschwitz, noe som må regnes som å være den største massakren i nyere norsk historie. Sammy var blant 186 menn som ble erklært "arbeidsdyktige"

TV 2 PlayTV 2 Play
Apple TVApple TV
NRK TVNRK TV
Apple iTunesApple iTunes
FilmoteketFilmoteket